0-18 Yaş Arası Öğrenciler ve Özel Eğitim Öğrencilerinde Akran Zorbalığına Kısa Bir Bakış
Date
2022-08-22Author
GÜMÜŞ SELEK, Fatma
DEMİR KÜÇÜKKÖSELER, Ayşenur
DURAN, Büşra
Metadata
Show full item recordAbstract
Saldırganlığın bir türü olan zorbalık, günümüzde her yaş gruptan öğrencinin karşılaşabileceği,
kasıtlı ve sürekli olarak ortaya çıkabilen bir durumdur. Fiziksel, sosyal ve psikolojik olarak
karşısındaki bireye ya da güçsüz olan bireylere istediklerini yaptırmak amacıyla tekrarlı yapılan
sözlü/fiziksel davranışlardır. Literatürde yapılan çalışmalarda akran zorbalığının, 0-18 yaş arası
ve özel eğitime ihtiyacı olan öğrencilerin gelişimine olumsuz yansıdığı görülmektedir. Akran
zorbalığının çocuklar ve ergenler üzerine psikolojik ve sosyolojik anlamda yansımaları yaşamın
diğer dönemlerinde de devam etmektedir. Özellikle eğitim anlayışında meydana gelen önemli
değişiklikler ile yetersizliği olan bireylerin sağlıklı nitelendirilebilecek akranlarının olumsuz
davranış ve tutumlarına maruz kalması, normal gelişimi sürecini etkilemektedir. Akran
zorbalığının önüne geçilemediği takdirde sonuçların ciddiyeti çocuklarda gelişen; okul fobisi,
depresyon, düşen okul performansı, okulu sevmeme, kaygı, benlik saygısında azalma; kendini
yalnız, değersiz ve dışlanmış hissetme durumları ile sonuçlanabilmektedir. Bu derlemede 0-18
yaş arası ve özel eğitime ihtiyacı olan bireylerin karşılaştığı akran zorbalığının temel özellikleri,
hangi yaş grubunda nasıl değişim gösterdiğini incelenmiştir. Araştırma sonucunda, engel ya da
başka bir risk faktörü varlığında zorbalığın her yaştan bireyde görülebileceği ve sonuçlarının ciddi
olabileceği görülmüştür. Akran zorbalığı ile mücadele için eğitimciler ve aileler tarafından
çocukların korunmasına yönelik gerekli farkındalığın sağlanması ve kazandırılması
önerilmektedir.
Collections
DSpace@Karatay by Karatay University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..