Annelerin Kitap Okuma Özyeterlilikleri ile Çocukların Sosyal Becerileri Arasındaki İlişki
Özet
Bu araştırmada, okul öncesi kurumlarda öğrenim gören bir çocuğu bulunan annelerle çalışılmıştır ve
annelerin kitap okuma öz yeterlikleri ile çocuklarının sosyal becerileri arasında ilişki olup olmadığı
incelenmiştir. Araştırmada nicel araştırma modeli uygulanmıştır. Çalışma grubu dört farklı okul öncesi eğitim
kurumunda öğrenim gören çocuklar (n=131) ile bu çocukların anneleridir (n= 131). Annelere “Ana Babaların
Hikaye Kitabı Okumaya İlişkin Özyeterlilikleri Ölçeği” uygulanmıştır. Öğretmenlere de (n=26) okul öncesi
çocuklar için Sosyal Beceri Değerlendirme Ölçeğinin “kişiler arası beceriler” ile “sözel açıklama becerileri”
alt boyutlarını içeren veri toplama araçları uygulanmıştır. Elde edilen verilerin frekans, ortalama, standart
sapma değerleri belirlenmiş; bazı demografik değişkenlerine göre ebeveynlerin kitap okuma özyeterlilikleri ve
çocukların sosyal beceri düzeyleri, t testi ile analiz edilmiştir. Çalışma grubundaki çocukların sosyal becerileri
incelendiğinde; kız çocukların kişiler arası becerilerinin erkek çocuklara göre daha yüksek olduğu saptanmıştır.
Kardeş sayısı fazla olan çocukların sözel ifade etme becerileri yüksektir. Babaları ilkokul ve ortaokul mezunu
olan grubun özyeterlilik ortalaması; babaları lise, üniversite ve lisanüstü düzeylerde eğitime sahip olan gruplara
göre anlamlı düzeyde düşüktür. Ayrıca eğitim düzeyi ilk ve ortaokul olan annelerin hikaye kitabı okuma
konusundaki özyeterliliklerinin yüksek olduğu belirlenmiştir. Çalışma sonunda anne ve babaların hikâye kitabı
okuma konusundaki özyeterliliklerinin ölçülerek desteklenmesi konusunda bu konuyla ilgilenen
profesyonellere yönelik olarak öneriler sunulmuştur.
Koleksiyonlar
DSpace@Karatay by Karatay University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..