Ergenlik Döneminde İyi Oluş ve Pozitif Düşünme
Özet
Ergenlik, insan gelişiminin benzersiz bir aşamasıdır ve sağlığın temellerini atmak için önemli bir zamandır (Steinberg, 2008). Yaş, ergenliğin yalnızca kaba bir göstergesidir ve yaşamın bu evresinin daha kapsamlı bir şekilde anlaşılmasını sağlamak için 10 ila 24 yaşlarını da kapsamaktadır (Pringle vd., 2016). Ortalama ergenliğe başlama yaşının kızlar için 11, erkekler için 12 yaş olduğu kabul edilmektedir (Orben & Przybylski, 2019).
Çocukluktan yetişkinliğe geçişi destekleyen gelişimsel süreçler farklı bireyler için farklı zamanlarda başlayıp bitebilir (Mitchell vd., 2014). Ergen gelişimini destekleyen gelişimsel süreçlerin gençlik yıllarının ötesine uzandığına dair artan kanıtlar da vardır. Yapılan nörolojik araştırmalar, 20'li yaşların ortalarına ulaşana kadar beyin gelişiminin tamamlanmadığını öne sürmektedir (Blakemore & Mills, 2014). Ayrıca, ergenliğin nasıl tanımlandığı, özellikle yetişkin statüsüne nasıl ve ne zaman ulaşıldığına dair toplumsal kavramları çevreleyen önemli kültürel farklılıklar da vardır. Bu farklılıklara rağmen bireyler 15 yaşına geldiklerinde, temel düşünme yetenekleri yetişkinlerinkilerle karşılaştırılabilir hale gelirler (Mills, 2016). Ergenler hızlı fiziksel, bilişsel ve psiko-sosyal büyüme yaşadıklarından, onların nasıl hissettiklerini, düşündüklerini, karar verdiklerini ve çevrelerindeki dünyayla nasıl etkileşime girdiklerini etkilemektedir. Bir ergenin düşünme ve davranış biçimleri, bir çocuğun düşünme ve davranış biçimlerinden niteliksel olarak farklıdır (Dorn & Biro, 2011). Ergenlik döneminde fiziksel, sosyal, cinsel değişiklikler büyük ölçüde hormonal aktiviteden etkilenmektedir. Ergenlikteki değişimler hormon üretimindeki artışla başlar ve bu da bir takım fiziksel değişikliklere neden olur. Ergenler hızlı fiziksel, bilişsel ve psikososyal büyüme yaşarlar ve gelişim sürecinde bireysel farklılıklar bulunsa da temelde bazı kavramsal özellikler çoğu ergende birbirine benzemektedir
Koleksiyonlar
DSpace@Karatay by Karatay University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..