Examining of The University Students’ Awareness, Beliefs and Practices About Testicular Self Examination
Tarih
2021-04Yazar
SAYAR, Serap
ERDEM, Muhammed
GÖKTAŞ, Alperen
AKALIN, Ali Haydar
ÇOBAN, Alpaslan Han
AVCI, Kübra
İLHAN, Oğuzhan
Üst veri
Tüm öğe kaydını gösterÖzet
Amaç: Bu çalışmada testis kanseri için risk grubunda olan üniversite
öğrencilerinin kendi kendine testis muayenesi (KKTM) ile ilgili farkındalık
durumlarını, inanç ve uygulamalarını incelemek amaçlanmıştır.
Yöntem: Bu araştırma, tanımlayıcı ve kesitsel olarak, Konya’da bir üniversitede
2019-2020 eğitim-öğretim yılı, Ocak-Mart 2020 tarihlerinde yürütüldü.
Araştırmaya katılmayı gönüllü olarak kabul eden, toplam 310 erkek öğrenciye
ulaşıldı. Veri toplamada, araştırmacılar tarafından oluşturulan anket formu ile
“Champion Sağlık İnanç Modeli Ölçeği’’ kullanıldı. Bulgular: Öğrencilerin yaş
ortalaması 21,6 ±2,3 olup, 99,7%’si bekar, %81,6’sının daha önce KKTM
duymadığı, %91,0’inin hayatında hiç KKTM yapmadığı bulunmuştur. Daha önce
testis kanseri hakkında bilgi alanların oranı %39,0 olup, bu öğrencilerin %14’ü
düzenli olarak KKTM yapmaktadır (p=0,000). Ayrıca bu öğrencilerin önemseme
puan ortalamaları bilgi almayanlara göre daha yüksektir (p=0,015). Daha önce
testisleri ile ilgili sorun yaşayan öğrencilerin oranı ise %4,8 olup, bu öğrencilerin
%53,3’ü düzenli KKTM yapmakta (p=0,000) ve testisleri ile ilgili sorun yaşayan
ile yaşamayanların duyarlılık puanları benzerdir (p=0,998). KKTM’nin düzenli
olarak yapılmasının gerekli olmadığını düşünenlerin, engeller puan ortalaması
gerekli olduğunu düşünenlerden daha yüksektir (p=0,000). Öğrencilerin sınıf
düzeyi arttıkça da yararlar ve öz etkililik puan ortalamaları artmaktadır (p=0,001).
Sonuç: KKTM yapan ve testis kanseriyle ilgili bilgi alan öğrencilerin oranının
oldukça düşük olduğu bulunmuştur. Bu doğrultuda, öğrenciler için bilgi ve
farkındalıklarının artırılması için eğitim programlarının düzenlenmesi
önerilmektedir
Koleksiyonlar
DSpace@Karatay by Karatay University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..