Sosyal Hı̇zmette Kültürel Yetkı̇nlı̇k Eğı̇tı̇mı̇: İçerı̇ğe Yönelı̇k Bı̇r Sı̇stematı̇k Derleme Çalışması
Özet
Sosyal hizmet eğitiminin temel noktasını oluşturan bireyin biricikliği, farklı
kültürlerle birlikte daha özgül ve değerli hale gelmektedir. Farklı değerlerle ve
kültürel özelliklerle sosyal hizmetin mikro, mezzo ve makro bileşenlerinin nasıl
çalışılacağı ve uygulamalara nasıl yön vereceği sosyal hizmet eğitiminin değişen
yüzünü göstermektedir. Her toplumun yaşadığı değişim ve sahip olduğu organik
yapı düşünüldüğünde, sosyal hizmet eğitiminin çağın gereklerini ve sosyal
sorunları yakalayarak değişime yanıt verecek bir modele evrilmesi kaçınılmaz gibi
görünmektedir. Bu anlamda, ülkemizde de son yıllarda yaşanan göç ve artan
öğrenci eğitim hareketliliklerinin toplumsal yansımaları düşünülerek çok kültürü
yapıyı anlamayı ve kültürel yetkinlik açısından yeterli ölçüm ve değerlendirmelerin
yapılabildiği ders içeriklerine ihtiyaç bulunmaktadır. Alan yazında sosyal hizmet
öğrencileriyle yapılan kültürel yetkinlik ve çok kültürlü yapının değerlendirildiği
pek çok farklı çalışmanın sosyal hizmet eğitiminde teori, uygulama ve süpervizyon
aşamalarına önemli katkıları olduğu görülmektedir. Bu çalışma, farklı dönemlerde,
ülkelerde, eğitim düzeylerinde yapılan ve kültürel yetkinliği bir ders içeriği
niteliğinde öğrencilerle etkileşimde bulunarak değerlendirilen çalışmaları sosyal
hizmet eğitim bileşenleri özelinde bir araya getirmek amacıyla sistematik derleme
olarak tasarlanmıştır. Taylor and Francis Online, SAGE Journals, Cochrane
Library, PubMed, Science Direct, TR Dizin veri tabanları aracılığıyla çok kültürlü
sosyal hizmet dersi, uluslararası sosyal hizmet dersi, uluslararası sosyal hizmet
eğitimi, sosyal hizmette kültürel yetkinlik eğitimi, kültürlerarası sosyal hizmet
eğitimi anahtar kelimelerinin farklı versiyonları İngilizce ve Türkçe karşılıklarıyla
taranmıştır. Başlık ve anahtar kelimeleri uygun olan çalışmaların özetleri ve
yöntem bölümleri incelendikten sonra dahil edilme kriterlerini taşıyan 20 makale
ile sistematik derlemenin prosedürleri yerine getirilmiştir. Yapılan çalışmada,
kültürel farkındalık, farklı kültürlere ait bilgi donanımı, öğrencilerin farklılıkları
yükledikleri anlam ve ihtiyaçların karşılanması ve sorunların giderilmesi
noktasında sosyal hizmetin yüklendiği çatışma çözümü, karar verme sorumluluğu
ve sosyal adaletin sağlanması gibi konuların öne çıktığı görülmüştür. Sonuç olarak,
alan yazına kazandırılan önceki çalışmaların ışığında, sosyal hizmet eğitiminde
kültürel yetkinliğin tartışıldığı bir ders çerçevesi öneri olarak sunulmaya
çalışılmaktadır.
Koleksiyonlar
DSpace@Karatay by Karatay University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..