dc.description.abstract | Toplumların iyi insan yetiştirme gayesine hizmet eden, toplumsal bütünleşmeye katkı sağlayan, toplumsal
normlara kaynaklık ederek sosyal sapmaları ve sosyal çözülmeyi önleyen değerlerin nesilden nesillere
aktarılmasında değerler eğitiminin büyük bir rolü vardır. Toplumsal yapının her alanı değerler eğitimine
dâhil olsa da okul planlı, sistematik bir değerler eğitimi programının uygulanabildiği kurum olarak ön plana
çıkmaktadır. Okullardaki değerler eğitiminde kullanılan pek çok materyalden biri de masallardır. Bir
toplumun kültürel mirasına ayna tutan masallar milli ve evrensel değerleri de bünyesinde
barındırmaktadır. Bu çalışmanın amacı Yücel Feyzioğlu tarafından hazırlanan, Azeri masallarından oluşan
“Yanık ile Dilek Boncuğu” adlı masal kitabını Milli Eğitim Bakanlığı tarafından belirlenen kök değerler
açısından incelemek ve ilköğretim birinci kademede okuyan öğrencilerin değerler eğitimi programına
entegre edilip edilemeyeceğini anlamaktır. Çalışma materyali olarak seçilen masal kitabı nitel araştırma
yöntemlerinden doküman analizi ile incelenmiş ve elde edilen veriler betimsel analiz ile çözümlenmiştir.
Çalışma sonucunda Azeri masallarının her birinde on kök değerin ele alındığı, en fazla yardımseverlik en az
ise dostluk, sabır, saygı ve vatanseverlik değerinin iletildiği görülmüştür. Çalışma sonuçlarına dayanarak
Feyzioğlu tarafından derlenen Azeri masalların hem ilköğretim birinci kademede öğrenim gören 8 ve üzeri
yaş çocukların değerler eğitimi sürecine katkı sağlayabilecek hem de ortak Türk tarihini, kültürünü
yansıtması açısından çocuklarda milli şuurun gelişmesine hizmet edebilecek bir kaynak niteliğinde olduğu
söylenebilir. | en_US |