Show simple item record

dc.contributor.advisorSUNAR, Füsun
dc.contributor.authorÖZER, Havva
dc.date.accessioned2023-08-29T13:54:18Z
dc.date.available2023-08-29T13:54:18Z
dc.date.issued2023-07
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12498/6026
dc.description.abstractİşitsel sistemde meydana gelen herhangi bir patoloji işitme kaybına neden olmaktadır ve özellikle prelingual dönemde meydana gelen işitme kaybı çocuklarda birçok gelişim alanını olumsuz yönde etkilemektedir. İşitme kaybının en çok etkilediği gelişim alanlarından biri de dil gelişimidir. İşitme kayıplı çocukların dil gelişimi altıncı aya kadar işiten akranları ile aynı olsa da altıncı aydan sonra işitme kayıplı çocukların dil gelişiminde anlamlı bir gerileme ve duraklama görülmektedir. Bu nedenle işitme kaybının erken teşhisi ve müdahalesi büyük önem arz etmektedir. İşitme kayıplı çocuklarda dil gelişimini etkileyen birçok faktör bulunmaktadır. Bunlar işitme kaybının derecesi, cihazlandırma yaşı, cihaz kullanım süresi, tanılanma yaşı, eğitime başlama yaşı, ek engelinin olup olmaması ve bilişsel özellikler olarak sıralanabilir. Uluslararası literatürde birçok araştırma yapılmış olsa da ülkemizde annenin eğitim durumu, hane ortalama aylık geliri, anne yaşı gibi aile sosyodemografisinin işitme kayıplı çocuklarda dil gelişime herhangi bir etkisi olup olmadığı detaylı dil gelişim testleriyle araştırılmamıştır. Bu nedenle bu çalışmanın amacı; işitme kayıplı çocuklarda ailenin sosyodemografik özelliklerinin dil gelişimine etkisini ortaya koymaktır. Çocukların dil gelişimi TEDİL ile değerlendirilmiştir. Yapılan istatistiksel analizler sonucunda işitme kayıplı çocukların sözel dil puanları ile anne yaşı ve anne eğitim durumu arasında anlamlı bir fark elde edilmiştir (p<0.05). İşitme kayıplı çocukların sözel dil puanları ile hane ortalama aylık geliri arasında ise anlamlı bir fark elde edilememiştir (p>0.05). Bu çalışmada ailenin sosyodemografik özelliklerinden üç tanesine yer verilebilmiştir. İşitme kayıplı çocuklarda ailenin sosyodemografik özelliklerinin dil gelişimine etkisi üzerine daha çok çalışma yapılmalı ve sosyodemografik özellikler ile örneklem grubu arttırılarak çalışmalar daha kapsamlı hale getirilmelidir.en_US
dc.language.isotren_US
dc.publisherKTO Karatay Üniversitesien_US
dc.subjectİşitmeen_US
dc.subjectİşitme Kaybıen_US
dc.subjectDilen_US
dc.subjectDil Gelişimien_US
dc.subjectTEDİLen_US
dc.titleİşitme Kayıplı Çocuklarda Ailenin Sosyodemografik Özelliklerinin Dil Gelişimine Etkisien_US
dc.typeTezen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record