Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorSAYAR, Serap
dc.contributor.authorERDEM, Muhammed
dc.contributor.authorGÖKTAŞ, Alperen
dc.contributor.authorAKALIN, Ali Haydar
dc.contributor.authorÇOBAN, Alpaslan Han
dc.contributor.authorAVCI, Kübra
dc.contributor.authorİLHAN, Oğuzhan
dc.date.accessioned2023-02-23T12:00:14Z
dc.date.available2023-02-23T12:00:14Z
dc.date.issued2021-04
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12498/5699
dc.description.abstractAmaç: Bu çalışmada testis kanseri için risk grubunda olan üniversite öğrencilerinin kendi kendine testis muayenesi (KKTM) ile ilgili farkındalık durumlarını, inanç ve uygulamalarını incelemek amaçlanmıştır. Yöntem: Bu araştırma, tanımlayıcı ve kesitsel olarak, Konya’da bir üniversitede 2019-2020 eğitim-öğretim yılı, Ocak-Mart 2020 tarihlerinde yürütüldü. Araştırmaya katılmayı gönüllü olarak kabul eden, toplam 310 erkek öğrenciye ulaşıldı. Veri toplamada, araştırmacılar tarafından oluşturulan anket formu ile “Champion Sağlık İnanç Modeli Ölçeği’’ kullanıldı. Bulgular: Öğrencilerin yaş ortalaması 21,6 ±2,3 olup, 99,7%’si bekar, %81,6’sının daha önce KKTM duymadığı, %91,0’inin hayatında hiç KKTM yapmadığı bulunmuştur. Daha önce testis kanseri hakkında bilgi alanların oranı %39,0 olup, bu öğrencilerin %14’ü düzenli olarak KKTM yapmaktadır (p=0,000). Ayrıca bu öğrencilerin önemseme puan ortalamaları bilgi almayanlara göre daha yüksektir (p=0,015). Daha önce testisleri ile ilgili sorun yaşayan öğrencilerin oranı ise %4,8 olup, bu öğrencilerin %53,3’ü düzenli KKTM yapmakta (p=0,000) ve testisleri ile ilgili sorun yaşayan ile yaşamayanların duyarlılık puanları benzerdir (p=0,998). KKTM’nin düzenli olarak yapılmasının gerekli olmadığını düşünenlerin, engeller puan ortalaması gerekli olduğunu düşünenlerden daha yüksektir (p=0,000). Öğrencilerin sınıf düzeyi arttıkça da yararlar ve öz etkililik puan ortalamaları artmaktadır (p=0,001). Sonuç: KKTM yapan ve testis kanseriyle ilgili bilgi alan öğrencilerin oranının oldukça düşük olduğu bulunmuştur. Bu doğrultuda, öğrenciler için bilgi ve farkındalıklarının artırılması için eğitim programlarının düzenlenmesi önerilmektediren_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherKTO Karatay Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisien_US
dc.subjectKendi Kendine Testis Muayenesien_US
dc.subjectFarkındalıken_US
dc.subjectTestis Kanserien_US
dc.subjectÜniversite Öğrencisien_US
dc.titleExamining of The University Students’ Awareness, Beliefs and Practices About Testicular Self Examinationen_US
dc.typeMakaleen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster