Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorŞAN, İclal
dc.contributor.authorYILDIZ, Büşra
dc.date.accessioned2023-02-08T08:57:52Z
dc.date.available2023-02-08T08:57:52Z
dc.date.issued2022-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.12498/5523
dc.description.abstractBilişsel gelişim; dil, hafıza ve dikkat gibi üst düzey becerilerin gelişmesi için önemlidir. Bu beceriler çocukların sosyal ve akademik hayatlarını önemli ölçüde etkilemektedir. Bu nedenle, işitme kaybı olan çocuklar gibi riskli gruplarda bilişsel gelişimin değerlendirilmesi önem içermektedir. Bilişsel gelişimin değerlendirilmesinde kullanılan araçlardan biri de sözel akıcılık testidir. Sözel akıcılık testi dil gelişimiyle ilgili bilgiler sunmaktadır. Çalışmanın amacı; 9-10 yaşlar arasında, standart Türkçe konuşan, işitme kayıplı ve işiten çocukların sözel akıcılık performanslarının karşılaştırmalı olarak incelenmesidir. Çalışmada; çocuklara semantik, fonemik ve eylem akıcılığı testleri uygulanmıştır. Bulgularda, sözel akıcılık görevlerinin tümünde işitme kayıplı çocuklar işiten akranlarına göre daha düşük performans göstermişlerdir. Her iki gruptaki çocuklar en fazla sözcüğü semantik akıcılık testinde üretmişlerdir. Ortalama olarak en az sözcük üretilen test fonemik akıcılık /a/ testi olmuştur. Testlerde üretilen sözcük sayıları açısından orta düzeyde anlamlı bir korelasyon bulunmaktadır. En yüksek ilişki ise fonemik akıcılık /a/ ve /k/ testleri arasında bulunmuştur. Çalışmada, yaş ve cinsiyet değişkeninin sözel akıcılık testleri için anlamlı bir etkisinin olmadığı görülmüştür. İşitme kayıplı çocukların sözel akıcılık performanslarıyla ilgili yapılan çalışmaların sayısı yetersiz olduğu için çocukların sözel akıcılık becerileri ve bu becerileri etkileyen değişkenlerin belirlenmesi için daha fazla çalışmaya ihtiyaç vardır. Çocukların sözel akıcılık performanslarıyla ilgili çalışmaların eğitim, sosyoekonomik durum gibi faktörler göz önüne alınarak daha fazla ve daha büyük popülasyonla yapılması önerilmektedir.en_US
dc.language.isotren_US
dc.publisherKTO Karatay Üniversitesien_US
dc.subjectİşitme Kaybıen_US
dc.subjectSözel Akıcılıken_US
dc.subjectSemantik Akıcılıken_US
dc.subjectFonemik Akıcılıken_US
dc.titleİşitme Kayıplı Çocukların Sözel Akıcılık Performanslarının Değerlendirilmesien_US
dc.typeTezen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster