dc.description.abstract | Bu araştırma, evinden uzakta yaşayan 18-25 yaş arası üniversite öğrencilerinde
“Motivasyonel Görüşme Tekniği”nin yalnızlık üzerine etkisini değerlendirmek amacıyla
ön test-son test randomize kontrollü araştırma olarak yapıldı. Araştırmanın evrenini KTO
Karatay Üniversitesi’nde evinden uzakta öğrenim gören üniversite öğrenciler oluşturmuş
olup, 21 Eylül 2021-01 Mayıs 2022 tarihleri arasında dahil edilme kriterlerine uyan 31
deney 31 kontrol olmak üzere toplam 62 öğrenci araştırmanın örneklemini oluşturdu.
Verilerin toplanmasında “Kişisel Bilgi Formu”, “Yetişkinler İçin Sosyal ve Duygusal
Yalnızlık Ölçeği (SELSA-S)” ve “UCLA Yalnızlık Ölçeği Kısa Formu (ULS-8)”
kullanıldı. Araştırmanın yapılabilmesi için etik kurul, kurum ve ölçek kullanım izinleri
ve öğrencilerden onam alındı. Deney grubunda Motivasyonel Görüşme Tekniği ile
yalnızlığa yönelik dört görüşme (iki haftalık süre ile her bir oturum 30 dakika süreli)
gerçekleştirildi. Kontrol grubunda herhangi bir girişimde bulunulmadı. Motivasyonel
görüşme tekniği girişimi uygulanan deney grubunun son testi, kontrol grubu son testine
göre gruplar arası değerlendirilmesinde SELSA-S ölçeği toplam puanı (p<0,001),
SELSA-S ölçeği sosyal alt boyut puanının (p<0,05) SELSA-S duygusal alt boyut
puanının (p<0,001) ve duygusal romantik alt boyut puanının (p<0,001) anlamlı olarak
daha düşük olduğu belirlendi. SELSA-S ölçeği duygusal aile alt boyut puanında (p>0,05)
ve ULS-8 ölçeğinde deney grubu ile kontrol grubu arasında anlamlı bir farklılık
bulunmadı (p>0,05). Deney grubunda SELSA-S Ölçeği sosyal, duygusal-aile ve romantik
alt boyutları ve toplam puanı ile ULS-8 ölçeği son test puanlarında ön test puanlarına göre
anlamlı olarak azalma saptandı (p<0.001; p<0,002). Bu sonuçlar doğrultusunda gençlerde
yalnızlığın azaltılmasında Motivasyonel Görüşme Tekniğinin etkili olduğu ve
Motivasyonel Görüşme Tekniğinin yalnızlık üzerine etkisini değerlendiren daha uzun
süreli takiplerin olduğu çalışmalar yapılması önerilir. | en_US |