dc.contributor.advisor | BÜYÜKTAŞKAPU SOYDAN, Sema | |
dc.contributor.author | KILIÇ, Seda | |
dc.date.accessioned | 2022-01-04T09:08:48Z | |
dc.date.available | 2022-01-04T09:08:48Z | |
dc.date.issued | 2021-09 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12498/5237 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı, Öykülerle Terapi Programının dil ve konuşma bozukluğu olan
çocukların duygu yönetimi becerilerine olan etkisinin incelenmesidir. Tek grup öntestsontest
kontrol grupsuz deneysel desenin kullanıldığı araştırma, 5-8 yaş arası dil konuşma
bozukluğu olan 14 çocuk ile yürütülmüştür. Öykülerle Terapi Programında araştırmacı
tarafından hazırlanan 9 öykü (3 öfke, 3 üzüntü, 3 endişe) yer almaktadır. Her duyguyla
ilgili okunan ilk öykü; çocuklara yaşadıkları sorun ile ilgili bakış açısı kazandırmaya
ikinci öykü; dışsal bir müdahale ile duygu yönetim becerisi kazandırmaya üçüncü öykü;
içsel bir müdahale ile duygu yönetim becerisi kazandırmaya yönelik olarak planlanmıştır.
Hazırlanan öyküler çocuklara üç kere okunmuş ve program toplam 14 haftada
tamamlanmıştır. Programda terapötik öyküleri okuma sırasında figürler kullanma ile
birlikte soru sorma ve resim çizme stratejileri kullanılmıştır. Programa katılan çocuklara
uygulama öncesinde ve sonrasında Çocuklarda Duygu Yönetim Becerileri Öfke, Üzüntü
ve Endişe Ölçekleri ve annelere yarı yapılandırılmış görüşme formları uygulanmıştır.
Elde edilen veriler Wilcoxon İşaretli Sıralar testi ile analiz edilmiştir. Araştırma
sonucunda öykülerle terapi programının dil ve konuşma bozukluğu olan çocukların öfke,
üzüntü ve endişe duyguları ile başa çıkma becerilerini arttırmada; bastırma ve
düzenlenmemiş ifade kullanımını azaltmada etkili olduğu tespit edilmiştir. Anne
gözlemlerine göre, öykülerle terapi programının dil ve konuşma bozukluğu olan
çocukların öfke, üzüntü, endişe duygularını düzenlenmemiş ifade etme davranışlarında
azalma, başa çıkma becerilerini arttırdığı belirlenmiştir. Ayrıca program öncesinde 10
çocuk ebeveyn desteği ile duygu kontrolü sağlarken program sonrasında 4 çocuğun
ebeveyn desteği ile duygu kontrolü sağladığı görülmektedir. Bu sonuçlara göre öykülerle
terapi programının dil ve konuşma bozukluğu olan çocukların duygularını yönetme
becerisi kazanmalarında etkili olduğu söylenebilir. | en_US |
dc.language.iso | tr | en_US |
dc.publisher | KTO Karatay Üniversitesi | en_US |
dc.subject | Öykülerle Terapi | en_US |
dc.subject | Dil ve Konuşma Bozukluğu | en_US |
dc.subject | Öfke Duygusu Yönetimi Becerisi | en_US |
dc.subject | Üzüntü Duygusu Yönetimi Becerisi | en_US |
dc.subject | Endişe Duygusu Yönetimi Becerisi | en_US |
dc.title | Öykülerle Terapi Programının Dil Ve Konuşma Bozukluğu Olan Çocukların Duygu Yönetimi Becerilerine Etkisi | en_US |
dc.type | Tez | en_US |