dc.description.abstract | Beton dolgulu kompozit elemanların hem kiriş olarak hem de kolon olarak kullanımı son
dönemde dünya çapında yaygınlaşmıştır. Bu tip elemanların, betonarme elemanlarda
olduğu gibi kalıplama işleminin ve içlerinde ki dolgu betonunun bakıma ihtiyacı
olmaması gibi avantajlarının yanı sıra içi boş çelik elemanlara göre de daha küçük kesitler
kullanılarak basınç dayanımlarının ve eğilme kapasitelerinin artması gibi avantajları
vardır. Bu tez çalışmasında eşit kesit alanına ve eşit et kalınlığına sahip dairesel,
dikdörtgen ve kare kesitli beton dolgulu kompozit elemanların eğilme dayanımları
incelenmiştir. Farklı kesit tipine sahip üç (3) adet içi boş kiriş ve farklı kesit tiplerinde 28
günlük silindirik basınç dayanımı 40 MPa olan beton dolgulu dokuz (9) adet kiriş olmak
üzere toplam 12 adet kiriş dört (4) nokta eğilme deneyine tabi tutulmuştur. Deneyden elde
edilen sonuçlara göre yük – deplasman ve moment – deplasman eğrileri çizilmiştir. Elde
edilen sonuçlar ANSYS Workbench sonlu elemanlar paket yazılımında yapılan analiz
sonuçlarıyla ve ülkemizde yürürlükte olan Çelik Yapıların Tasarım, Hesap ve Yapımına
Dair Esaslar – 2018 yönetmeliğinin 12. bölümünde verilen formüllerle, EuroCode4 ve
Lin Hai Han tarafından geliştirilen yöntemle kıyaslanmıştır. Sonuç olarak, dairesel kesitli
beton dolgulu kompozit kirişlerin deneysel sonuçlarının analitik sonuçlarla çok yakın
olarak elde edildiği, yine dikdörtgen ve kare kesitli beton dolgulu kompozit kirişlerin
deney sonuçlarının analitik sonuçlara yakın olduğu ve dairesel kesitli beton dolgulu
kompozit kirişlere göre ise daha güvenilir tarafta kaldığı görülmüştür. Hem beton dolgulu
hem de içi boş çelik kirişlerin numerik analizlerinin deneysel sonuçlara yakın sonuçlar
verdiği, bundan dolayı beton dolgulu kompozit kirişlerin sonlu elemanlar analizi yapan
ANSYS Workbench programında modellenebildiği görülmüştür. | en_US |