KOBİlerin ihracat davranışları: Konya otomotiv yan sanayi sektöründeki KOBİler üzerine bir araştırma
Özet
Küreselleşme ile artan rekabetçi zorluklar, yerel pazarlarda rekabetin daha çok artmasına
ve iç pazarın daralmasına neden olmaktadır. İç piyasanın daralması ve talebin yeterli
olmaması sonucunda, ekonomide önemli bir yere sahip olan KOBİ’ler, faaliyetlerini
sürdürebilmek ve stratejik hedeflerine ulaşabilmek için faaliyetlerini uluslararası alana
taşımaktadırlar. Uluslararasılaşmaya karar veren KOBİ’ler, çoğunlukla daha az risk
taşıması nedeniyle ihracatı tercih etmektedirler. Bu tercih, işletmelerin bir kısmı için bir
zorunluluk, diğer bir kısmı için ise önemli bir büyüme fırsatı olarak görülmektedir. Bu
noktada, KOBİ’leri ihracata yönlendiren proaktif ve reaktif güdülerin, ihracat
davranışlarındaki belirleyici rolü ön plana çıkmaktadır.
Bu çalışmanın amacı; KOBİ’lerin ihracat faaliyetlerine başlamalarında ve
sürdürmelerinde etkili olan faktörlerden hareketle, bu faktörlerin ihracat davranışları
üzerindeki etkisini araştırmaktır. Bu amaç doğrultusunda oluşturulan araştırma sorusu ve
hipotezler, Konya otomotiv yan sanayi sektöründe ihracat faaliyetinde bulunan 88 KOBİ
yöneticisinden elde edilen verilerle iki aşamalı kümeleme (two-step cluster) analizi,
bağımsız örneklem t-testi, mann-whitney u testi ve varyans analiz ile test edilmiştir.
Yapılan analizler sonucunda, örneklemdeki işletmelerin çoğunluğunun proaktif
güdülerden etkilenerek aktif ihracat davranışı gösterdiği ortaya konulmuştur.
Increasing competitive challenges with globalization cause competition in the local
markets to increase further and the domestic market to shrink. As a result of the shrinking
domestic market and the insufficient demand, SMEs, which have an important place in
the economy, carry their activities to the international field in order to maintain their
activities and achieve their strategic goals. SMEs that decide to be international prefer to
export mostly because of less risk. This preference is seen as a necessity for some of the
enterprises, and as an important growth opportunity for another part. At this point, the
determinative role of proactive and reactive motives that lead SMEs to export comes into
prominence.
Based on the factors that are effective in the initiation and maintenance of export activities
of SMEs, the aim of this study is to investigate the effects of these factors on export
behavior. The research question and hypotheses that were formed in line with this purpose
were tested with two-step cluster analysis, independent sample t-test, mann-whitney u
test and variance analysis using the data obtained from 88 SMEs managers operating in
Konya automotive supply industry sector. As a result of the analyzes, it was revealed that
the majority of the enterprises in the sample displayed active export behavior by being
affected by proactive motives.
Koleksiyonlar
- Tezler [143]
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
DSpace@Karatay by Karatay University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License..